‘KISS THE FUTURE’: Dokumentarac o ratnom Sarajevu Matta Damona i Bena Afflecka izbačen iz utrke za Oscara

Foto: screenshot/N1

Filmska akademija odbila je molbu producenata Matta Damona, Bena Afflecka i drugih tvoraca filma Kiss the Future da preispita svoju odluku prema kojoj dokumentarni film nije prihvatljiv za Oscara. Nagrađivani film — koji istražuje opsadu Sarajeva 1990-ih i kako su stanovnici grada crpili inspiraciju iz muzike legendarnog benda U2 usred opsade — prikazan je u više od 130 američkih kina diljem zemlje, daleko nadmašujući kinodistribuciju većine dokumentaraca. No, u onome što filmaši vide kao tehničku stvar, Akademija je ocjenjivala film koji se prikazuje dva puta dnevno na kvalificiranom tržištu, a ne propisana tri puta kako je predviđeno pravilima Oscara, piše magazin Deadline.

Deadline je dobio na uvid pismo producenata Damona, Afflecka i Sarah Anthony od 20. augusta upućeno “Odboru za dodjelu nagrada i Izvršnom odboru ogranka dokumentarnog filma” u kojem se traži ponovna procjena početne Akademijine odluke o prihvatljivosti. Producenti su napisali:

“Film je prvi put premijerno prikazan u konkurenciji Berlinalea u februaru 2023. Zatim je odabran kao film otvaranja Tribeca Film Festivala u junu 2023. i za Sarajevo Film Festival u augustu 2023., gdje je dobio Nagradu publike. Prikazivan je na brojnim drugim festivalima, a u februaru 2024. AMC kino ga je pustilo u dvosedmično prikazivanje u 139 kina na svim većim tržištima u SAD-u. U nekim se kinima film prikazivao tri puta dnevno, ali… programeri [ AMC] su zanemarili tri puta dnevno prikazivanje u New Yorku ili Los Angelesu”.

Deadline se obratio AMC-u za komentar, ali do trenutka objave teksta nisu dobili odgovor.

Akademija je u odgovoru napisala kako je Izvršni odbor ogranka za dokumentarni film pregledao žalbu za KISS THE FUTURE uz odbijenicu.

“Nažalost, moramo vas obavijestiti da je žalba odbijena, a film se smatra neprihvatljivim. Iako znamo da je ova vijest razočaravajuća, uvjeravamo vas da je situacija temeljito raspravljena i procijenjena. Komisija ne donosi olako ove teške odluke, ali proces je neophodan kako bi bio pošten i dosljedan sa svim unosima”, navodi se u odbijenici.

Anthony je za Deadline kazale kako se radi o “projektu strasti” za sve koji su bili uključeni i pokušali su živjeti u skladu s duhom Akademije sa širokim prikazivanjem u kinima. “Film mora biti prikazan samo 21 put u kinu da bi se kvalificirao, a naš je prikazan stotine puta. Jedno kino koje je odigralo potreban broj projekcija bilo je manje od 30 milja izvan kvalificirajućeg područja. Šokantno je biti odbijen zbog programske pogreške i ne bih voljela vidjeti da se to događa bilo kojem drugom filmašu”, dodala je.

U intervjuu za Deadline, redatelj Kiss the Future Nenad Cicin-Sain komentirao je kako je diskvalifikacija u ovoj fazi “poražavajuća”.

Redatelj je rekao da je, ironično, Kiss the Future pripremio vrlo ograničeno izdanje u decembru 2023. na IFC-u u New Yorku koje bi kvalificiralo dokumentarac za Oscara prije godinu dana. Ali u tom trenutku AMC je stupio s prijedlogom za dramatično veće izdanje.

“Odlučili smo da je široko prikazivanje najbolje za film – to je zapravo ono što Akademija želi promovirati”, rekao je Cicin-Sain. “Obavijestili smo Akademiju da se želimo povući iz dodjele nagrada 2024. kako bismo radili široko prikazivanje i da ćemo se ponovno prijaviti za 2025. Napisali su da je u redu da to učinimo”.

“Provodi se slovo pravila, umjesto duh pravila”

Pod “Pravilo dvanaest. Posebna pravila za Nagradu za dugometražni dokumentarni film”, smjernice Akademije kažu,

“Slika mora biti javno izložena uz plaćeni ulaz u komercijalnom kinu u jednom od šest američkih metro područja koja ispunjavaju uvjete: okrug Los Angeles; Grad New York [pet općina]; Bay Area [okruzi San Francisco, Marin, Alameda, San Mateo i Contra Costa]; Chicago [okrug Cook, Illinois]; Dallas-Fort Worth [okrug Dallas, okrug Tarrant, Teksas]; i Atlanta [Fulton County, Georgia], za vožnju od najmanje sedam uzastopnih dana. Projekcije tijekom prikazivanja u kinima moraju se održavati najmanje tri puta dnevno, a najmanje jedna projekcija počinje između 18 sati. i 22 sata dnevno”.

Izražavajući “veliko poštovanje” prema Akademiji, Cicin-Sain je rekao da nefleksibilno čitanje pravila u ovom slučaju zanemaruje širu sliku.

“Ono što rade jest da provode slovo pravila, a ne duh pravila”, rekao je. “A ako je duh pravila da se filmovi prikazuju u kinima — a to smo i učinili izlažući ga u što više kina i povlačeći se iz dodjele nagrada dok je samo jedno kino bilo [za] postavljanje u 139 kina — i onda se ne kvalificirate, nešto nije u redu”.

U svom pismu Akademiji u augustu, Damon, Affleck i Anthony su napisali:

“AMC bi bio voljan odraditi još jednu kvalifikacijsku vožnju u septembru 2024. godini”. Međutim, prema Cicin-Sainu, izvršni odbor ogranka dokumentarnog filma odbacio je tu ponudu jer je Kiss the Future premijerno prikazan na Paramount+ u maju ove godine, što znači da se prema Akademijinim smjernicama smatra da je debitirao na streamingu prije kvalificiranog prikazivanja u kinima.

Kiss the Future, koji sadrži intervjue s Bonom i kolegama iz benda U2, kao i Bosancima koji su izdržali opsadu Sarajeva, ima 100% ocjenu od strane kritičara na specijaliziranoj stranici za ocjenu filmskih ostvarenja Rotten Tomatoes i 98% pozitivnih ocjena od gledatelja.

Deadline je od Akademije saznao da nema “službeni žalbeni postupak” za pitanja o podobnosti kao što je ono s kojim se suočava Kiss the Future, ali je uprkos tome prihvatio zahtjev filmaša za iznimkom.

Nakon posljednje obavijesti Akademije o odbijanju, Artists Equity, producentska firma koju su suosnivali Damon i Affleck, s Drewom Vintonom u ulozi EVP-a, Creative, dala je izjavu za Deadline u kojoj kaže: “Naravno, volimo film i željeli bismo da to bude u razmatranju”.

Prošle srijede, Natalie Wade, Akademijina viša direktorica, iz Uprave za odnose s članovima i nagrade, napisala je Cicin-Sainu:

“Potpuno razumijemo vašu frustraciju i da je ovo bila iskrena pogreška”, očito misleći na AMC-jevo programiranje Kiss the Future dva puta dnevno umjesto tri puta dnevno na kvalificiranom tržištu. “Film nije bio ‘pod žalbom’ – nije prihvatljiv jer nije ispunio uvjete vremena prikazivanja kako je navedeno u pravilima”, dodala je.

Sljedećeg dana, 19. septembra, Cicin-Sain je pisao Wadeu i predsjednici Akademije Janet Yang, ponavljajući zahtjev da podnese žalbu.

“Na kraju krajeva, ovaj film je protuotrov za podjele s kojima se suočavamo i promovira pluralizam i jedinstvo s porukom ljubavi i nade. To je također vrlo zabavan i dirljiv film koji bi akademija trebala podržati, a ne diskvalificirati zbog greške koju nisu napravili producenti ili filmaši, već distributer”, napisao je.

To je bila i srž molbe Damona, Afflecka i Anthonyja Akademiji u njihovom pismu od 20. augusta.

“S obzirom da rat u Ukrajini traje već dvije godine, i sa svime što se događa u Gazi, ovaj film ne može biti prikladniji kao priča upozorenja protiv porasta nacionalizma, apel za mir i slavljenje najboljih ljudskog duha kad se suoči s nedaćama. Nadamo se da ćete nam dopustiti priliku da pokušamo privući više pozornosti na predmet”, napisali su u žalbi koja je odbijena.

Izvor: N1

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor

Valter Portal

Mi istražujemo za Vas

Valter Portal

Mi istražujemo za Vas