Zagreb nikada nije oskudijevao s koncertnim prostorima, plesnjacima i klubovima – ali generacije odrasle na punku, novom valu i rocku osamdesetih i devedesetih godina ne zaboravljaju kultno mjesto tadašnje glazbene scene – Kulušić. Prostor i dalje postoji, ali više od dvadeset godina u njemu se nije čula ni muzika s radija – u vlasništvu je države, prazan i zaključan do okončanja kompliciranog sudskog procesa.
Povijest popularne muzike ispisivala se u Glazbeno-scenskom centru Kulušić što ga je vodio Savez omladine, a imenovan je po antifašistu i SKOJ-evcu Josipu Kulušiću. Važnost Kulušića za glazbenu i kulturnu scenu Hrvatske i tadašnje države za Index su potvrdili i svjedoci tih zbivanja.
“Kulušić je bio hram rock and rolla u Zagrebu u to vrijeme”, kratko poručuje Jura Stublić, lider grupe Film, a iste riječi ponovio je i Jurica Pađen, vođa Aerodroma: “Imam jako dobra sjećanja na taj klub. Tamo su svirali najvažniji izvođači tog vremena.”
Davor Gobac, frontman Psihomodo Popa, naglašava: “U to doba Kulušić je bio jedan od najboljih malih klubova u Europi. Svirali su brojni bendovi i tamo su se snimale ploče zbog dobre akustike. Bilo je i stranih bendova, gledao sam Sonic Youth. Kulušić je bio pravi mali rock klub za koncerte i čagu. Šteta što više ne postoji.”
“Značaj Kulušića je u tome što je menadžment, koji je vodio tadašnji Centar za kulturnu djelatnost, imao dobru politiku koncerata koji su bili pristupačni svima. Cijene ulaznica bile su niske, mladi su ih mogli kupiti i koncerti su bivali sve brojniji. Prijelomni trenutak bile su ploče koje su tamo snimljene 1981. godine”, kaže Aleksandar Črček, osnivač zagrebačkog Muzeja novog vala.
Snimani brojni albumi
Prva ploča koja je tamo snimljena djelo je grupe Film Jure Stublića – Film live u Kulušiću, slijedio je album Ravno do dna grupe Azra, snimljen tijekom pet uzastopnih koncerata, te album 5. april 1981. Bijelog Dugmeta. “Kulušić je bio mjesto svjetonazorskog odgajanja jedne cijele generacije prema rocku. Osim tih koncerata, održavane su tematske večere, rockabilly večeri Blue Moon i drugi događaji”, sjeća se Črček koji je u klubu praktički odrastao.
“Jednom tjedno, utorkom ili srijedom, održavao sam stand up priredbe s akustičnim gitarama. Gosti su mi poznati glazbenici i bilo je dosta posjetitelja. Svirke u Kulušiću bile su značajne za moju karijeru, kao i drugih bendova iz tog vremena i jedan je od najvažnijih prostora čija su vrata bila otvorena za kvalitetnu muziku”, smatra Jurica Pađen.
Među glazbenicima tada je bilo prestižno snimiti album u Kulušiću iako su mnogi od njih već punili velike dvorane. U tom prostoru snimljeni su i albumi slovenskih Buldožera Ako ste slobodni večeras i makedonske grupe Leb i sol Akustična trauma 1982. godine. Ekatarina Velika i Električni Orgazam snimili su albume 1986. godine.
Momčilo Bajagić Bajaga i grupa Instruktori pozitivne geografije održali su svoj prvi nastup uopće u Kulušiću 12. travnja 1984. Frontmen Psihomodo Popa Davor Gobac skinuo se prvi put do gola na pozornici Kulušića 1983. godine.
Davor Gobac sjeća se prvog nastupa u Kulušiću: “Bili smo predgrupa Električnom Orgazmu kad su promovirali svoj drugi album. Kasnije smo često svirali u tom prostoru i imali smo baš važne momente svoje karijere. U Kulušiću smo se uvijek bavili art-izričajem. U jednom nastupu bio sam čovjek-pauk, imao sam veliku mrežu napravljenu od planinarskih konopaca kroz cijeli klub. Sljedeći put smo htjeli da koncert izgleda kao otvaranje cirkusa – ja sam nogama probio veliku plavu zvijezdu od papira. Tamo smo se dosta igrali.”
Najatraktivnija koncertna pozornica u Zagrebu
Tihomir Fileš, osnivač Prljavog kazališta, naglašava kako je Kulušić bio vrhunsko mjesto za koncerte: “Tada smo bili vidljivi na karti Europe za koncerte, i strane, i domaće. Ni danas klubovi ne izgledaju ništa bolje. Doduše, nije bilo klima uređaja, ali atmosfera je bila odlična. Koncerti su bili na europskom nivou, klub je bio rokersko mjesto bez narodnjaka i šteta što je Kulušić nestao.”
“U jednom trenutku Kulušić se prometnuo u najatraktivniju koncertnu pozornicu u Zagrebu. Postojala su i druga mjesta – Lap, Jabuka, Studentski centar, Moša,, Pauk na Savi, ali Kulušić je ušao u legendu. Uz najpoznatije domaće bendove, svirali su i vrlo ugledni inozemni izvođači,” dodaje Črček.
Nezaboravni gosti iz inozemstva svakako su Nico iz grupe Velvet Underground, Blixa Bargeld i Einsturzende Neubauten te Sonic Youth. Kulušić je bio prostor za cjelodnevni boravak. Danju je radio kao kafić – u njega su navraćali učenici obližnjih srednjih škola i studenti. Zbog nacrtane zebre na unutrašnjem zidu nazivan je i Zebra.
Koncertni prostor Kulušić vodio je Savez omladine do 1987. godine. Potom ga je preuzeo poduzetnik Tomo in der Muhlen do 1993. godine. Iz tog razdoblja poznate su večeri Tom Tom Club što ih je vodio s Tomom Ricovom. U to vrijeme nestali su koncerti i ostao je samo disko program u potpuno preuređenom klubu.
Posljednji najmoprimac kluba bio je Mladen Mitak, poduzetnik koji je u Kulušiću vodio disko klub između 1994. i 1999. godine. Klub je definitivno zatvorio vrata 2002. godine. Bilo je i pokušaja da se klub barem privremeno aktivira, ali to nije bilo moguće. “Željeli smo, u povodu 35 godina benda, napraviti seriju koncerata u Kulušiću, no bilo je pravno prekomplicirano”, kaže Tihomir Fileš iz Prljavog kazališta.
Šta dalje?
Danas je klub u vlasništvu Republike Hrvatske.
“Poslovni prostor koji se nalazi u podrumu na adresi Hrvoja Vukčića 6 u Zagrebu, nekadašnji Kulušić, u vlasništvu je Republike Hrvatske temeljem pravomoćnog Rješenja Gradskog ureda za imovinsko-pravne poslove od listopada 2021. godine. Prostorom u ime Republike Hrvatske od prosinca 2021. upravlja tvrtka Državne nekretnine d.o.o., koja je protiv zatečenog bespravnog korisnika pokrenula postupak radi iseljenja i naplate”, kažu u tvrtki Državne nekretnine i dodaju: “Prvostupanjska presuda suda je u korist tvrtke, dok drugostupanjska presuda još nije donesena.
S obzirom na to da tvrtka Državne nekretnine nije u posjedu prostora i u tijeku je sudski postupak, za navedeni prostor nije donesena mjerodavna odluka o načinu raspolaganja. Zaključno, tvrtka je generalno Zakonom o upravljanju nekretninama i pokretninama u vlasništvu RH ovlaštena raspolagati nekretninama u obliku zakupa, prodaje, kao i razvrgnuća suvlasničkih zajednica.”
Malo tko vjeruje da bi se Kulušić mogao vratiti u stari posao. On ostaje simbol zagrebačkog rocka i novog vala u memoriji generacija odraslih krajem dvadesetog stoljeća u tom kulturnom ozračju. Kako kažu Jura Stublić i Jurica Pađen, ostaje hram rock and rolla, ali u tišini.
Izvor: Index