IMA POSLA KO HOĆE DA RADI: Republička IT agencija dala milionski posao privatnoj agenciji s jednim zaposlenim

Makar uz navedeni opis djelatnosti zvuči krajnje nevjerovatno, ali Agencija koja “sistematično razvija i primjenjuje informaciono-komunikacione tehnologije” nije razvila ni vlastitu web-stranicu. Ona, dakle, ne postoji. Nešto kao fudbalski klub s podrškom države a bez vlastitog terena

Agencija za informaciono-komunikacione tehnologije Republike Srpske sklopila je prije nekoliko dana ugovor vrijedan čak 1,17 miliona KM sa agencijom Port marketing d.o.o za reklamne i marketinške usluge na period od 12 mjeseci.

Indikativno je da ovaj više nego izdašan iznos daje entitetska agencija koja postoji manje od godinu privatnoj agenciji koja je u prošloj godini zapošljavala – jednu osobu.

Kako posluju i jedni i drugi uvjerićete se u nastavku teksta, iako iznosi kojima se razbacuju nisu nimalo neozbiljni u situaciji kada je isplata penzija upitna a budžet u Republici Srpskoj u teškom stanju.

Podsjećamo da je Agencija za informaciono-komunikacione tehnologije RS (AIKT RS) zvanično osnovana u oktobru prošle godine, ukazom predsjednika o proglašenju Zakona o Agenciji. Kako se navodi na njihovoj Linkedin stranici, ova institucija zadužena je “za obezbjeđenje sistematičnog razvoja i primjenu informaciono-komunikacionih tehnologija i elektronske uprave u RS, razvoj informaciono-komunikacione djelatnosti i standardizaciju i uspostavljanje nadzora u ovoj oblasti”.

“Sa pažljivo odabranim timom opravdaćemo i ispuniti postavljene zadatke – obezbijediti sistematičan razvoj i primjenu informaciono-komunikacionih tehnologija i elektronske uprave u Republici Srpskoj, razvoj IKT djelatnosti, standardizacija i uspostavljanje nadzora u ovoj oblasti”, navedeno je na Linkedinstranici Agencije.

Makar uz navedeni opis djelatnosti zvuči krajnje nevjerovatno, ali Agencija koja “sistematično razvija i primjenjuje informaciono-komunikacione tehnologije” nije razvila ni vlastitu web-stranicu. Ona, dakle, ne postoji. Nešto kao fudbalski klub s podrškom države a bez vlastitog terena.

Iako postoji nešto manje od godinu, AIKT RS već se upisala na listu entitetskih institucija, monopolistau svojoj oblasti, jer izdvajaju veliki novac za reklamiranje i marketing te takve poslove dodjeljuju poluanonimnim i privatnim firmama.

Tako je i 9. avgusta, nakon završenog postupka javna nabavke na koji se javila samo jedna firma, posao vrijedan 1,17 miliona KM dobila ta ista firma – agencija Port marketing d.o.o iz Banjaluke.

“Neobično jeste što za posao procijenjene vrijednosti milion KM bez PDV-a nema zainteresovanih ponuđača. Ili posao nije isplativ, što je malo vjerovatno imajući u vidu vrijednost, ili iz drugih razloga se nisu htjeli ili nisu mogli nadmetati”, kaže Damjan Ožegović, viši istraživač-saradnik za pravne poslove u Transparency International BiH.

Prema podacima portala akta.ba, agencija Port marketing svojevrsni je fenomen: sa samo jednim zaposlenim u prošloj godini ostvarila je prihod od 1,6 miliona KM.

Situacija postaje malo jasnija uvidom u tenderske pobjede Port marketinga. Iako osnovana u martu 2022. godine, firma je već u januaru 2023. dobila posao medijskog predstavljanja vrijedan 340.000 KM od još jednog entitetskog monopoliste – Hidroelektrana na Trebišnjici. HET su očigledno bile prezadovoljne medijskim predstavljanjem Port maergetinga, pa su u julu iste godine izdvojile 526.000 KM u iste svrhe.

Rudnik i Termoelektrana (RiTE) Ugljevik, koji su inače u prvom polugodištu ove godine poslovali s gubitkom od 28 miliona KM, u maju i junu prošle godine nisu škrtarili na medijskom predstavljanju.

Uprkos gubitku spora sa slovenačkim Elektrogospodarstvom, kojem su obavezne isplatiti više od 130 miliona maraka, Port marketingu su tokom 2023. dodijelili poslove identične vrijednosti, 1,17 milioina KM.

Kada je riječ o vlasničkoj strukturi Port marketinga, kao osnivač i direktor vodi se Đorđe Bojić, a portal Gerila ranije je objavio da je prvi direktor bio Dejan Stupar, inače direktor marketinga i prodaje na ATV.

Inače, ova medijska kuća se još početkom 2022. našla pod američkim sankcijama jer je bila “vlasništvo kompanije blisko povezane sa Dodikovom porodicom”. U obrazloženju OFAC-a rečeno je da je i sam Milorad Dodik “iza kulisa vršio ličnu kontrolu nad ATV-om”.

U Republici Srpskoj posljednjih mjeseci u toku je preregistracija kompanija s američke crne liste, iako to nije dozvoljeno zakonima o sankcijama Sjedinjenih Američkih Država.

———————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Čitajte još: 

DENIS BEĆIROVIĆ, HRONIKA POLITIČKE BEZLIČNOSTI: Tabula rasa u Predsjedništvu BiH

TAJNA BENJAMINE KARIĆ: Kako se gradonačelnica domogla stana u centru Sarajeva za 230.000 KM

———————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Preuzimanje tekstova Valtera je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora te postavljanje linka ka izvornom tekstu na http://www.valterportal.ba

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor

Maja BJELAJAC

Maja Bjelajac je bosanskohercegovačka novinarka, član redakcije Valterportala. Radila u brojnim medijima, od čega najduže na Radiju Slobodna Evropa i Inforadaru.

Maja BJELAJAC

Maja Bjelajac je bosanskohercegovačka novinarka, član redakcije Valterportala. Radila u brojnim medijima, od čega najduže na Radiju Slobodna Evropa i Inforadaru.