76. CANNES: Kada autsajder pobijedi favorite

Potpuno nenadano, ostavivši iza sebe Wendersa, Kaurismakija, Ceylana, Andersona, Loacha i Morettija, kao pobjednica Cannesa je izašla Justine Triet

Piše: Nisad Selimović

Film francuske rediteljice Justine Triet (44) osvojio je u Cannesu Zlatnu palmu za najbolje ostvarenje na 76. međunarodnom filmskom festivalu. Film “Anatomie d’une chute” (Anatomija pada) osvojio je glavnu nagradu, dok je u trci ove godine bio 21 film.

Justine Triet postala je tek treća nagrađena rediteljica u historiji uglednog francuskog festivala – prije nje to je pošlo za rukom Jane Campion za film “The Piano” (1993) i Juliji Ducournau 2021. za ostvarenje “Titane”. Za Triet je ovo najveći uspjeh karijere iako je u Cannesu bila već dva puta sa dva različita filma.

Njeno najnovije ostvarenje donosi priču o ženi koju optuže za ubistvo muža u francuskim Alpama. Ona će se morati suočiti sa velikom moralnom dilemom jer je jedini parcijalni svjedok ubistva/samoubistva njihov skoro slijepi sin. Sve dobija epilog na sudu, ali sa velikim posljedicama za majku i sina.

PROTEST POBJEDNICE

Kritika je objeručke prihvatila film i već ga skovala u zvijezde, hvaleći sjajnu centralnu ulogu njemačke glumice Sandre Hüller i minucioznu režiju Triet. Da je film uistinu hit, dokazuje i činjenica da ga je prije dodjele nagrada za američko tržište otkupio Neon, koji je to isto uradio i sa “Parazitom” i “Trouglom tuge”.

Triet, poznata po svojim aktivističkim istupima, iskoristila je priliku i tokom dodjele se obrušila na francuskog predsjednika Emmanuela Macrona. Rekla je kako je njena zemlja patila od historijskih protesta zbog reforme penzionog sistema, ali da su ti protesti potisnuti na šokantan način.

Oštre primjedbe izazvale su brzu reakciju francuske ministrice kulture Rime Abdul Malak, koja je kazala da je sretna što je nagrada otišla francuskoj rediteljici, ali i da je bila zaprepaštena Trietinim govorom.

– Ovaj film ne bi ugledao svjetlo dana bez našeg francuskog modela finansiranja filma koji omogućuje raznolikost koja je jedinstvena u svijetu. Nemojmo to zaboraviti, napisala je na Twitteru.

Triet se u kritikama nije zaustavila samo na reformi penzionog sistema.

image

Justine Triet

– Komercijalizacija kulture koju podržava ova neoliberalna vlada proces je razbijanja kulturne iznimke Francuske, poručila je nagrađena rediteljica. Dodala je i da bez te kulturne ostavštine danas ne bi bila ovdje.

Stvari je donekle smirila Jane Fonda, koja je ukazala na značaj rasta broja rediteljica u glavnom programu.

– Prvi put sam došla 1963. Festival je tada bio manji. U to vrijeme nije bilo rediteljica koje su se takmičile i nije nam ni palo na pamet da tu nešto nije uredu. Daleko smo dogurali, ali još je dug put pred nama. Sedam rediteljica ove je godine imalo filmove u konkurenciji. To je historijski, ali jednog dana bit će normalno, rekla je Fonda.

Triet se sa stručne strane mora odati priznanje jer je uspjela pobijediti velike favorite, uključujući britanskog redatelja Kena Loacha, miljenika Festivala, čiji je novi film “The Old Oak” premijerno prikazan u Palaisu na kraju Festivala. U konkurenciji za Zlatnu palmu bili su i Aki Kaurismaki, Wes Anderson, Nanni Moretti, Nuri Bilge Ceylan, te Todd Haynes, između ostalih.

POČAST ZA DENEUVE

Nagradu žirija osvojio je Jonathan Gasler za film “The Zone of Interest” o svakodnevnom životu nacističkog komandanta Auschwitza. Žiri je kroz odavanje počasti ovom brutalnom filmu odlučio uputiti poruku o zastrašujućoj banalnosti zla. Za najboljeg reditelja proglašen je Tran Anh za film “La Passion de Dodin Bouffant”, dok je nagrada žirija pripala Akiju Kaurismakiju za ostvarenje “Fallen Leaves”.

Najbolji scenarista ovogodišnjeg Cannesa je Yuji Sakamoto, koji je napisao predložak za “Monster” Kore-Eda Hirokazua. U glumačkim kategorijama nagrade su odnijeli Merve Dizdar za ulogu u Ceylanovom filmu “About Dry Grasses”, te Koji Yakusho za performans u filmu “Perfect Days” Wima Wendersa.

Predsjednik žirija je bio švedski reditelj Ruben Ostlund, prošlogodišnji dobitnik Zlatne palme za film “Trougao tuge” i dobitnik počasnog Srca Sarajeva. Zaštitno lice Festivala je ove godine bila francuska glumica Catherine Deneuve s njenim ogromnim portretom na ulazu palate. Crno-bijela fotografija je iz 1968, a donosi kadar iz filma “La chamade” Alaina Cavaliera.

Festival je na svom početku dodijelio i počasnu Zlatnu palmu Michaelu Douglasu za njegov doprinos filmskoj umjetnosti.

– Mnogo mi to znači, jer je toliko festivala diljem svijeta, no samo je jedan Cannes, rekao je 78-godišnji glumac.

Izvor: oslobodjenje.ba

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor

Valter Portal

Mi istražujemo za Vas

Valter Portal

Mi istražujemo za Vas