ČOVIĆEVOM ZETU NI NEBO NIJE GRANICA: Primorac želi doživotni mandat u BHANSA-i, ali i desetine hiljada KM

Šta je namjera izmjena Zakona o BHANSA i zašto zet lidera HDZ-a BiH traži više novca, doživotni mandat i mogućnost da osniva nove kompanije?

Foto: Detalj sa čuvene večere u organizaciji BHANSA koja je plaćena oko 300.000 KM

Uz ostale usluge, svaki prelet aviona preko neba Bosne i Hercegovine ide u budžet Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH – BHANSA. Godišnje se tu radi o 30 do 40 miliona maraka. Međutim, taj novac pod kontrolom je Eurokontrola i da bi Agencija imala mogućnost da ga koristi, treba dozvolu europskog kontrolora. Između ostalog, i iz tog razloga zanimljiv je novi nacrt izmjena Zakona o BHANSA.

BEZ OBRAZLOŽENJA

Opšte je poznato da je direktor Davorin Primorac zet Dragana Čovića. Već devet godina rukovodi Agencijom i po važećem zakonu sljedeće godine bi mu istekao mandat. U nacrtu zakona se praktično traži mogućnost da Primorac ostane na čelu Agencije i da se ograničenje koje kaže da jedna osoba ne može biti direktor više od dva mandata izbriše. Osim toga, isto se traži i za članove Vijeća BHANSA. Iz Agencije za Oslobođenje kažu da u sličnim slučajevima u Europi i okruženju ograničenje broja mandata ne postoji.

“Izmjenama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH, mandat direktora i zamjenika direktora ostaje ograničen na pet godina, a članova Vijeća Agencije na četiri godine. Samim time trajanje mandata je ograničeno, te se nakon isteka svakog mandata ponovo raspisuje javni oglas u skladu sa zakonom, na koji se svi zainteresirani prijavljuju pod jednakim uvjetima, a o imenovanju po javnom oglasu u konačnici odlučuje Vijeće ministara BiH. S tim u vezi, jasno je da navedena izmjena ne dovodi rukovodstvo Agencije u bilo kakav povlašten ili privilegiran položaj. Jedino se uklanja diskriminacija da se može svatko prijaviti na konkurs ako zadovoljava uvjete natječaja”, naveli su iz BHANSA.

Zakon je u državni Parlament upućen po hitnom postupku. A na sjednici Komisije za saobraćaj i komunikacije nije prihvaćen. Državni zastupnik iz Demokratske fronte Milan Dunović za Oslobođenje kaže da od početka ove izmjene zakona prate kontroverze.

– U navedenom zakonu je sporno skoro sve. Kao prvo, upućen je u parlamentarnu proceduru po hitnom postupku. Ministar Forto, kao predlagač, nije ni znao obrazložiti potrebu za hitnim postupkom, a istovremeno se ponašao prema zastupnicima na sjednici kao da i nema potrebe da nam išta obrazlaže. Mandat direktora i članova Vijeća Agencije je pokušao napraviti doživotnim, što također nije obrazloženo. Iskreno, ne vidim potrebu da ova agencija bude izuzetak, pa da se ne ograničava broj mandata, izuzev ukoliko ministar nije ispunjavao želje predsjednika HDZ-a. Ako je to u pitanju, svi očekujemo obrazloženje ministra, jer smo ostali uskraćeni za tu “sitnicu”. Zašto su zastupnici SDP-a i Naše stranke na sjednici Predstavničkog doma glasali protiv negativnog mišljenja (te time direktno podržavali ovakav zakon), a članovi NiP-a bili suzdržani (ili nisu glasali) daje malo jasniju sliku o odnosima u koaliciji, pa je vidljivo da se većina želja HDZ-a, čak i onih besmislenih, mora ispunjavati, rekao je Dunović.

U nacrtu zakona se traži i povećanje sredstava kojima direktor može samostalno da upravlja sa 100.000 na 250.000 maraka. Ali, tu je i stavka koja je izazvala mnoga pitanja, a to je davanje mogućnosti Agenciji kao neprofitnoj organizaciji da osniva privredna društva. Bivši član Vijeća BHANSA Edhem Bičakčić kaže da se radi o realnoj potrebi.

Trenutno se radi edukacijski centar, vlastiti, za školovanje kontrolora leta. Do sada je ta obuka bila organizirana u Češkoj i Finskoj. Sada bi to bilo u BHANSA. Za takve aktivnosti ima potrebe da se formira i posebna firma, koja bi mogla izdavati dozvole kontrolorima. Dakle, BHANSA bi na neki način zadržavala dio novca u BiH s tom novom firmom, naveo je Bičakčić za Oslobođenje.

Međutim, mnogima upravo to izaziva sumnju i nepovjerenje u transparentnost. Postavljaju se pitanja, kako neprofitna organizacija može osnivati nova preduzeća ili zašto se obuka za kontrolore leta ne može vršiti u Agenciji, zašto se mora osnivati nova firma?

– To je problematično, jer je Agencija neprofitna organizacija, pa se postavlja logično pitanje šta bi mogla raditi preduzeća, što ne može Agencija. Tu u prvom redu mislim na način raspolaganja sredstvima, a poznato je da navedena agencija i nije pokazala transparentnost po tom pitanju. Sjetimo se samo proslave BHANSA iz 2019. godine, koja je plaćena oko 300.000 KM, podsjeća Dunović.

Iz BHANSA se pozivaju na iskustva drugih iako u većini susjednih zemalja nebo kontroliše pravno lice, dakle d. o. o, dok je u Bosni i Hercegovini riječ o agenciji. Osim toga, kontrolori zračne plovidbe u Hrvatskoj su nam rekli da sami školuju svoj kadar, te da nemaju potrebu za osnivanjem drugih kompanija.

SPECIFIČNA ZNANJA

– U ovom trenutku BHANSA ne može osnivati gospodarska društva. Stoga je u Prijedlogu izmjena i dopuna Zakona o Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH predviđena mogućnost osnivanja gospodarskih društava, što predstavlja preneseno iskustvo drugih pružatelja usluga u zračnoj plovidbi u okruženju i širom Europe. Prijedlog je izrađen u skladu s najboljim europskim praksama i preporukama stručnjaka iz oblasti zračnog prometa. BHANSA posjeduje specifična znanja i ekspertizu koji imaju veliki potencijal na globalnom tržištu. Ako sami ne ostvarimo potencijale koje imamo, dogodit će se opet da nam neka druga zemlja ili kompanije pružaju usluge umjesto nas u našem zračnom prostoru, kao što je upravljanje prometom bespilotnih letjelica, naveli su iz BHANSA.

Izvor: oslobodjenje.ba

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor

Valter Portal

Mi istražujemo za Vas

Valter Portal

Mi istražujemo za Vas