Ured za reviziju institucija Bosne i Hercegovine objavio je izvještaj o finansijskoj reviziji Granične policije BiH za 2024. godinu, koji otkriva niz ozbiljnih propusta u načinu upravljanja budžetskim sredstvima, vođenju evidencija, provođenju javnih nabavki i poštivanju zakonskih propisa.
Iako je revizorski tim dao mišljenje s rezervom, sadržaj izvještaja nedvojbeno ukazuje na strukturalne slabosti u funkcionisanju ove bezbjednosne institucije koja ima ključnu ulogu u zaštiti granica države.
Revizija je ukazala na neefikasan sistem internih kontrola u gotovo svim segmentima poslovanja Granične policije. Evidencije o imovini nisu ažurne ni tačne, službena vozila nisu pravilno klasifikovana, a sredstva iz višegodišnjih projekata troše se bez prethodno osigurane finansijske osnove.
Uprkos tome što Granična policija godišnje raspolaže sa više od 100 miliona KM, osnovna pravila finansijskog upravljanja često nisu poštovana, što otvara ozbiljna pitanja o odgovornosti i transparentnosti.
Jedan od najozbiljnijih nalaza odnosi se na postupke javnih nabavki, naročito u vezi sa nabavkom službenih vozila. Revizori su utvrdili da je tenderska dokumentacija bila neprecizna i nepotpuna, što je dovelo do smanjene konkurencije i formalnih žalbi ponuđača. Posebno je problematično što se već godinama jedan te isti dobavljač pojavljuje kao pobjednik u postupcima nabavki vozila, bez jasnih obrazloženja zašto se to dešava. U izvještaju se izričito navodi:
“Granična policija je obavezna tendersku dokumentaciju za nabavku službenih vozila kreirati na način da ista bude zasnovana na pravičnosti i jednakom tretmanu prema potencijalnim ponuđačima”.
Dodatno, Granična policija nije u svim slučajevima dostavila potpune informacije o uslovima ugovora, čime je onemogućena istinska tržišna konkurencija, a pojedine nabavke su poništene zbog proceduralnih grešaka
Prema Pravilniku Vijeća ministara BiH, sve institucije su bile obavezne da svoje akte o upotrebi službenih vozila usklade do jula 2023. godine. Granična policija to do aprila 2025. nije učinila. Uz to, vozila su u ISFU sistemu klasifikovana pogrešno – specijalizovana vozila unesena su kao obična, a jedno standardno vozilo klasifikovano je kao specijalizovano.
Ovakve greške nisu samo tehničke prirode – one otvaraju prostor za manipulacije podacima i zloupotrebe imovine institucije. Također, prodaja službenih vozila nije provođena u skladu s instrukcijama Ministarstva finansija: depoziti su primani gotovinski, u prostorijama policije, umjesto preko računa Centralne banke BiH.
Revizija je dokumentovala niz grešaka u vezi sa evidencijama donirane imovine, uključujući slučaj dvostrukog knjiženja iste opreme – mobilnog nadzornog sistema – čime je došlo do neosnovanog obračuna amortizacije. Donacije nisu knjižene pravovremeno, a procedure prijema i evidencije donacija nisu uspostavljene ni nakon ranijih upozorenja.
“Nedostatak jasnih procedura za prijem i knjiženje donacija može dovesti do zloupotreba,” upozorava izvještaj.
Iako Zakon o radu u institucijama BiH jasno propisuje da se zaposlenima mogu odobriti do dva dana plaćenog odsustva godišnje zbog vjerskih ili tradicijskih razloga, Granična policija je redovno odobravala po četiri dana. Ovo direktno krši zakon i ukazuje na nepoznavanje ili ignorisanje propisa unutar kadrovske službe.
Revizori su posebno izdvojili slučaj projekta izgradnje objekta Terenskog ureda Jug u Čapljini. Vrijednost projekta je uvećana za 117 posto, sa planiranih 3 miliona na 6,5 miliona KM. Zakon dopušta povećanje vrijednosti projekta do 10 posto u izuzetnim okolnostima, što znači da je Granična policija postupila suprotno važećim propisima. Revizija nije mogla naći opravdanje za ovako drastično povećanje troškova.
U 2024. godini jedinica interne revizije radila je oslabljeno – bez rukovodioca, koji je penzionisan krajem 2023. godine, a nasljednik imenovan tek u aprilu 2025. Tokom godine realizirane su tri naknadne i jedna ad hoc revizija, ali ukupni kapacitet za nadzor nad finansijskim poslovanjem bio je ozbiljno ugrožen.
Granična policija je u 2024. raspolagala budžetom od 112,6 miliona KM, ali je potrošila 92,4 miliona KM. Najveći dio novca otišao je na bruto plaće i naknade (71 milion KM), zatim na troškove zaposlenih, gorivo, održavanje vozila i javne nabavke opreme. Ostvareni prihodi iznosili su oko 1,5 miliona KM, a značajan dio dolazi od novčanih kazni i prodaje stalnih sredstava.
Ured za reviziju dao je ukupno 19 preporuka (14 novih i 5 ponovljenih) s ciljem otklanjanja uočenih nepravilnosti. Među njima su: Usklađivanje internih akata sa zakonom i pravilnicima, jasna definicija odgovornosti zaposlenih, uvođenje tačnih i ažurnih evidencija o imovini i zalihama, transparentnije i zakonitije javne nabavke i preciznije i zakonito odobravanje troškova, naročito plaćenih odsustava i višegodišnjih projekata.
Granična policija je dostavila komentare na nacrt izvještaja i najavila određene korektivne mjere. Međutim, Ured za reviziju konstatuje da preporuke ostaju i dalje validne, te da zahtijevaju dosljednu implementaciju u praksi.
Izvor: Klix