Već osmu godinu u nizu Gradska uprava Grada Doboja povjerava posao izrade i emitovanja emisije „Hronika Doboja“ Televiziji K3. Ovaj medij, koji se uvijek pojavljuje kao jedini ponuđač, tako je prihodovao skoro 700.000 KM bez PDV-a. Stručnjaci iz oblasti javnih nabavki za PratimoTendere upozoravaju na sporne detalje iz tenderske dokumentacije, ali i na ozbiljne indikatore moguće korupcije i kartelizacije tržišta, piše portal pratimotendera.ba
Osam godina, osam istih tendera, dodijeljenih skoro 700.000 KM bez PDV-a jedinom ponuđaču. Ovako bi se, u najkraćem, mogli opisati tenderi Gradske uprave Grada Doboja u vezi s izradom i emitovanjem emisije „Hronika Doboja“, u okviru televizijskog programa.
Počev od 2016. pa sve do aktuelne 2023. godine, ovaj ugovorni organ redovno raspisuje tender za nabavku navedene usluge, a ugovor na kraju uvijek dodijeli jedinom ponuđaču, Televiziji K3. Do 2022. godine vrijednost pojedinačnih ugovora iznosila je oko 85.000 KM. Ove, 2023. godine inflacija je očito uradila svoje, pa se i vrijednost ugovora popela na skoro 100.000 KM bez PDV-a. Ukupno je to tačno 694.193,60 KM bez uračunatog poreza.
Samo ovi izneseni podaci jasno ukazuju na obesmišljavanje samog sistema javnih nabavki – takmičenje firmi kako bi ugovorni organi nabavili najkvalitetnije robe, usluge, radove po najnižoj mogućoj cijeni – ali i na mogućnost kršenja zakona na način da se tender riječima crta samo za određenog ponuđača. Ipak, analiza posljednjeg tendera iz 2023. godine otkriva i druge sporne detalje.
NEDOZVOLJENO MIJEŠANJE KVALIFIKACIJSKIH KRITERIJA I KARAKTERISTIKA
Gradonačelnik Boris Jerinić i njegove kolege raspisali su tender vrijedan procijenjenih 100.000 KM bez PDV-a sa 14 dana odstupanja od plana. U tehničkoj specifikaciji usluga jasno su naveli kakvu uslugu žele za taj novac.
Precizno, tražila se izrada i emitovanje jednosatne kolaž emisije panoramskog tipa u trajanju od 60 minuta, koja se sastoji od niza priloga različitog sadržaja, koja se emituje putem signala koji prioritetno pokriva područuje grada Doboja s najmanje 70% pokrivenosti…
Međutim, u ovom dijelu tenderske dokumentacije navodi se i da se od ponuđača traži da imaju registrovano dopisništvo ili predstavništvo na teritoriji grada Doboja, te da ponuđač ima iskustva u izradi sopstvenog programa kolažnog tipa slične namjene predmetu nabavke.
I ovo je prva sporna stvar u tenderskoj dokumentaciji. Naime, riječ je o nedozvoljenom miješanju kriterija za kvalifikaciju dobavljača i tehničkih specifikacija.
Ukratko, u ovom dijelu tenderske dokumentacije nije se smjelo tražiti registrovano dopisništvo i traženo iskustvo, jer je riječ o kvalifikacijskim kriterijima, a ne o tehničkim karakteristikama nabavke.
Sporan je i dio koji se odnosi na to da se kolaž emisija emitira putem signala koji prioritetno pokriva područje grada Doboja sa 70% pokrivenosti, a gdje se u nastavku ističe da se sve dodatne mogućnosti ponuđača poput regionalne/entitetske pokrivenosti mogu kvalifikovati kao pogodnosti uz ispunjen prioritetni uslov.
„Posebno je sporno da se dodatne mogućnosti ponuđača mogu kvalifikovati kao pogodnosti uz ispunjen prioritetni uslov, uz napomenu da je kriterij za dodjelu ugovora najniža cijena, a ne ekonomski najpovoljnija ponuda s razrađenim podkriterijima bodovanja. Ovako koncipirana tehnička specifikacija daje naknadnu diskrecionu mogućnost ugovornog organa da boduje ponudu, pri čemu način bodovanja uopšte nije razrađen“, kažu za PratimoTendere eksperti iz oblasti javnih nabavki.
Navedeni kvalifikacijski kriteriji poput toga da televizijska stanica ima određenu pokrivenost singalom, da televizijska stanica treba biti zastupljena u kablovskim sistemima Republike Srpske i Federacije BiH, da ponuđač ima iskustva u izradi i emitovanju emisija panoramskog tipa za opštine i gradove i da ponuđač ima dopisništvo ili predstavništvo registrovano na teritoriji grada Doboja, ponavljaju se i u dijelu tenderske dokumentacije koji se odnosi na tehničku i profesionalnu sposobnost ponuđača, što je ispravno, s tim što su se neki detalji, upozoravaju stručnjaci, mogli osporiti u žalbenom postupku. Na primjer, to su mogli uraditi ponuđači koji imaju manje od 70% pokrivenosti signalom i slično.
INDIKATORI KORUPCIJE I KARTELIZACIJE TRŽIŠTA
Kako smo i naveli, tender godinama dobija isključivo jedan ponuđač – TV K3 – te u postupcima javnih nabavki ne bude uložena niti jedna žalba. Za stručnjake iz oblasti javnih nabavki s kojima sarađuje portal PratimoTendere, ovo su ozbiljni indikatori moguće korupcije i kartelizacije tržišta:
„Ovo su ozbiljni indikatori moguće korupcije (odnos ugovorni organ-ponuđač), ali i istovremene koluzije (drugi ponuđači ne dostavljaju ponudu, a zauzvrat dobijaju istu uslugu na „svom tržištu“). Jedini ponuđač koji se javlja za ovu nabavku je TV K3 d.o.o. Prnjavor, koji ugovor i dobija, te u postupku ne bude uložena žalba od strane, recimo, nekog drugog ponuđača zainteresovanog za dobijanje ugovora. Dakle, uzastopno isti ponuđač bude i jedini za ovu nabavku i dobija ugovor bez uložene žalbe ikoga drugog. Postavlja se pitanje zašto je to tako?“, govore oni.
Ako se pogledaju tenderi sličnog tipa širom BiH opaža se isti trend gdje uglavnom samo jedan ponuđač dostavi ponudu i bude odabran kao najpovoljniji bez korištenja pravnih lijekova poput žalbe.
„Na osnovu svega navedenog nameće se zaključak da je tržište nabavke ovih usluga u velikoj mjeri kartelizovano, odnosno podijeljeno između ponuđača na geografsko-prostornom osnovu i da se jedni drugima „ne miješaju u posao“. Jedino tako se može objasniti potpuno odsustvo konkurencije u nabavci ove vrste usluga i odsustvo žalbenih postupaka“, ističu naši sagovornici, dodajući da ne treba očekivati da će se takva kartelizacija tržišta uskoro promijeniti, s obzirom na to da su fiksni troškovi ulaska u posao izrade i emitiranja televizijskog programa veliki.
Na kraju podsjetimo da je koluzija zabranjena, te da se posljednjim izmjenama Zakona o javnim nabavkama BiH i ovo pitanje pokušalo donekle regulisati na način da je Konkurencijsko vijeće BiH od sada definitivno nadležno za narušavanje tržišne konkurencije u javnim nabavkama.
U ranijem periodu se upravo zbog nedostatka eksplicitno navedene odredbe, kojom se izričito navodi nadležnost ovog organa za javne nabavke, Konkurencijsko vijeće BiH oglašavalo nenadležnim za pitanja narušavanja konkurencije u javnim nabavkama.
Na kraju recimo i to da iz Gradske uprave Doboj do kompletiranja teksta nisu odgovorili na naš upit.
Izvor: zurnal.info