KAMPANJA ZA LOKALNE IZBORE 2024: Osim besmislenih slogana kandidati se bave lovom, dobri su ljudi, nezaposleni i časte pivom

Osim ljudi koji su koliko jučer bili poznati tek u uskom krugu obitelji, susjeda ili radnih kolega, pa je slijedom toga i teško očekivati da dobiju kao pojedinci podršku da pređu izborni cenzus, jednako blijedo i neinventivno izgleda i sama predizborna utrka stranaka i kandidata za načelničke/gradonačelničke pozicije

Kampanja za oktobarske, lokalne izbore u punom je jeku u Bosni i Hercegovini. Više od 26.000 kandidata/kandidatkinji ušlo je u utrku za vijećničke i odborničke pozicije u gradskim i opštinskim skupštinama, iza kojih stoje 102 politička subjekta, dok na pozicije načelnika i gradonačelnika pretenduju 142 kandidata/ kandidatkinje.

Kada bi kvantitet bio garancija i kvaliteta pa bi građani bili u prilici da izaberu one koji će najbolje zastupati njihove interese u naredne četiri godine, možda bi se i mogla prihvatiti činjenica da u državi sa tako malim brojem stanovnika postoji toliki broj političkih stranaka i kandidata. 

KANDIDATI POZNATI SVOJIM PORODICAMA

Psiholog Srđan Puhalo navodi da je „fascinantno koliki je broj ljudi koji se prvi put pojavljuje na izborima, a da niko ne zna ko su“.

„To govori da je kvantitet važniji od kvaliteta. Partijama nije važno ko su ti ljudi, važno je da liste budu popunjene, a ni kandidatima nije važno u kojoj su stranci“, smatra Puhalo.

No, osim ljudi koji su koliko jučer bili poznati tek u uskom krugu obitelji, susjeda ili radnih kolega, pa je slijedom toga i teško očekivati da dobiju kao pojedinci podršku da pređu izborni cenzus, jednako blijedo i neinventivno izgleda i sama predizborna utrka stranaka i kandidata za načelničke/gradonačelničke pozicije.

Puhalo navodi da je dovoljno pogledati slogane na bilbordima, plakatima i stranačkim promotivnim materijalima pa da se ne može razaznati da su u pitanju lokalni izbori. Poruke, dodaje, koje su upućene glasačima tiču se opštih mjesta pa otuda i ne čudi da stranka izlazi na izbore sa sloganom Za Srpsku treba imati dušu ili Sloboda nema cijenu, Stevandić je u pravu, Pobijedit će SNSD – pobijedit će Srpska… jednom riječju matrica je ista kao i za opšte izbore.

Istina, ima li se u vidu činjenica da se u BiH od okončanja rata svake dvije godine održavaju ili opšti ili lokalni izbori, teško je smisliti nove poruke kojima bi trebalo privući građane da glasaju za određenu političke opciju ili kandidatkinju/kandidata. Tu je i inertnost samih političkih partija uvjerenih da će podršku građana dobiti bez obzira sa kakvim porukama im se obraćaju.

Novinar Slađan Tomić smatra da su u cijeloj BiH kampanja i poruke iste pa navodi da su slogani političkih stranaka u Sarajevu „neinspirativni, nekreativni, a često i besmisleni“.

„Recimo slogan NiP-a je ‘Bolje’, budući da su oni vlast ne znamo na šta misle. Da će oni biti bolji, ili da može bolje od njih. Slogan DF-a je ‘Energija promjene’, ali nije poznato promjene čega. Nije davno bilo kada su i oni bili vlast. Njihov predsjednik je godinama član Predsjedništva, a rezultati njegovog rada su uglavnom oni – koga je postavio za ambasadora odnosno uhljebio, koga je imenovao za nekog direktora gdje je DF vlast, ili kome je dodijelio novac iz budžetske rezerve“, kaže Tomić.

Dodaje da SDP ima slogan Nastavljamo odgovorno, no ovaj slogan smatra neistinitim, navodeći da se javnost do sada uvjerila da su jako neodgovorni, da troše javne novce kao svoje, da preskupo plaćaju kancelarijski materijal, da kupuju skupe automobile dok nema citostatika i slično.

Ni slogan Naše stranke, smatra Tomić, nije ništa bolji „jer više djeluje kao kampanja za predsjednika kućnog savjeta ili humanitarnog društva“.

„Biti dobar čovjek, što je slogan njihove kampanje, ne znači nužno da si dobar političar. Štaviše, dobri ljudi su najčešće naivni, a to u politici ne bi smjela biti praksa. No, i njihov bivši predsjednik Predrag Kojović je javno priznao da je bio naivan kad je vjerovao Miloradu Dodiku. Moje tumačenje njihove kampanje je – dobri smo i naivni, pa eto oprostite nam ako ne bude dobri i učinkoviti na svojim pozicijama“, ističe Tomić.

TAKMIČENJE U BIZARNOSTI

Kakve stranke i njihove ključne poruke, takvi i kandidati. No, u bizarnostima pojedini su otišli mnogo dalje. Tako kandidat na odborničkoj listi Ujedinjene Srpske – SRS u Prnjavoru Nedeljko Todorović poručuje sugrađanima: Glasajte za Nedeljka i biće Vam bolje već od ponedjeljka.

Kandidatkinja SNSD-a za odbornicu u Skupštini opštine Teslić Tatjana Todorović dok čeka posao, poručuje glasačima, da se bavi lovom i predsjedava Skupštinom Damskog kluba Republike Srpske.

Muamer Žunić, kandidat Snage naroda za vijećnika u Opštinskom vijeću Zenice, poručuje Narod u srcu, budućnost u rukama, ma šta to značilo. I to mu nije dovoljno, pa je na istom plakatu i kandidatska lista na kojoj je zaokružio svoje ime.

Vehid Spahić za istu poziciju ispred SBB-a na predizbornom plakatu ima upaljenu sijalicu, koja, biće, treba da prosvijetli građane da za njega glasaju.

Za navesti sve poruke koje se šalju građanima u lovu za njihove povjerenje trebalo bi i više od jedne medijske analize.

Izdvojit ćemo stoga gradonačelnika Banjaluke Draška Stanivukovića, šampiona kružnih tokova, spomeničke gradnje, navodne parkovske arhitekture i betonizacije,  koji u utrku za još jedan mandat, uz potpis na bilbordima primjeren osnovcu viših razreda, poručuje Djela, a sa istom porukom idu i ostali kandidati sa odborničke liste Partije demokratskog progresa (PDP).

 

Njegov protivnik, kandidat SNSD-a Nikola Šobot, sa bilborda Banjalučanima poručuje Pobijedit će SNSD – pobijedit će Srpska. Tipično za stranku koja je sebe izjednačila sa cijelim entitetom, ali i za nekoga ko je bio potpuni politički anonimus do kandidature za gradonačelnika i kojem kampanju ionako vode Vlado Đajić, predsjednik gradskog odbora SNSD-a i lider te stranke Milorad Dodik.

Ljubiša Petrović, po novi mandat za gradonačelnika Bijeljine ušao je uz, od upotrebe izlizanu poruku, o „istorijskoj pobjedi na referendumu za njegov opoziv“. I uzda se da će istu takvu pobjedu ostvariti i u oktobru.

Benjamina Karić, aktuelna gradonačelnica Sarajeva i kandidatkinja za načelnicu Opšine Novo Sarajevo, koja se tokom mandata dokopala petosobnog stana u centru grada (i to debelo ispod cijene), a što je otkrio naš portal, po ko zna koji put kao ključnu referencu iz svoje biografije navodi da je „dijete ratnog Sarajeva“, kao da je jedina to bila.

Izbornu pobjedu pokušava ostvariti uglavnom navodeći spisak lijepih želja, a izbornu kampanju počela je čisteći Spomen-park Vraca. Otuda i ne čude komentari na ovaj potez u kojima se ne bez opravdanog cinizma zaključuje da za to nije imala vremena tokom ovog mandata, ali ni kantonalno komunalno preduzeća kojim upravlja trojka.

Kako se na kandidatskim listama većine stranaka nalaze, kako smo već naveli, potpuni anonimusi i politički diletanti, onda valjda i smatraju da svaka stavka iz njihove biografije nije na odmet. Otuda se na listama uz ime i prezime ističe i bračni status, roditeljstvo koje bi valjda trebalo biti garancija za uspješno političko djelovanje, i drugo.

Puhalo kaže da to ne treba da čudi u patrijarhalnom društvu kakvo je naše.

STRANKE NE NUDE NIKAKVE PROGRAME

„Otac porodice je nešto što je na cijeni, a posebno majčinstvo. Jer i dalje je uvriježeno mišljenje da žena nije do kraja ostvarena ako nije majka, a pogotovo se cijeni ako je rodila više djece“, kaže Puhalo.

Pošto se na listama „zalome“ i oni koji nisu u sretnim brakovima, Slađan Tomić ironično konstatuje da mu navođenje takvih podataka više priliči za kandidate za kakav rialiti šou, tipa Brak na prvu, ili ljubav je na selu, nego što je to podatak koji bi za njih opredijelio građane.

Osim ispraznih poruka kojima se nastoji mobilizirati u svoju korist biračko tijelo, nažalost i dalje je prisutan nacionalizam i ratno-huškački govor kao jedan od načina skretanja pažnja javnosti i uvjerenja da je upravo to „dobitna karta“ za domoći se političke pozicije.

Najeklatantniji primjer bilježimo u Kalinoviku, gdje se kandidat PDP-a za načelnika te opštine Vlade Sladoje, zvani Gajo, na izbornom plakatu predstavio u vojnoj uniformi Vojske RS-a, te naveo da proglašava mobilizaciju na čitavoj teritoriji opšine Kalinovik do 6. oktobra.

“Proglašavam vanredno stanje sve dotle dok se Kalinoviku i zagorju vrati njegovo dostojanstvo. S vjerom u Boga za dostojanstvenu pobjedu, ili častan poraz”, napisao je Sladoje na Facebooku.

I tu se nije zaustavio te istakao i koliki je simpatizer osuđenog ratnog zločinca Ratka Mladića, koji je također porijeklom iz Kalinovik.

“Mobilizacija u toku, odziv odličan. 450 ubedljivo druga pozicija idemo dalje. Za krst časni i slobodu Kalinovika. MLADIĆEVO”, stoji u još jednoj objavi na Facebooku.

Iz PDP-a na ovo nije stigla nikakva reakcija.

Stoga smo se tim povodom obratili Centralnoj komisiji BiH, čija glasnogovornica Maksida Pirić navodi da CIK nema obavezu da po službenoj dužnosti prati izbornu kampanju, odnosno istupe kandidata i aktivnosti političkih subjekata, „jer za to nema nikakav kapacitet, te da su im smanjeni i kapaciteti pravnog tima“.

Pirić: CIK-u se podnose prijaqve i žlabe koje se svakog Petra ažuriraju (Photo: Armin Durgut/PIXSELL)

Praćenjem kampanje, dodala je, bave se nevladine organizacije koje CIK-u podnose prijave i žalbe i koje su svakog petka ažuriraju i objavljuju na web stranici Centralne izborne komisije. Do sada je za govor mržnje CIK-u podneseno 12 prijava pojedinaca i stranaka, a na ishod se još uvijek čeka.

Kako se kampanja bude bližila kraju, tako je i za očekivati da će bi broj onih koji će se za naklonost birača boriti nacionalističkim i šovinističkim porukama biti veći. Tako što i ne treba čuditi, jer političke stranke u utrci za izbornu pobjedu ne nude nikakve konkretne programe.

„To je i logično, jer zašto da nudiš nešto što niko ne traži. Ili ako nudiš – to je spisak želja i obećanja od kojih se, nakon izborne pobjede, realizuje malo šta ili ništa. I odgovornost za to snose i mediji koji ne pitaju za programe, koji ne otvaraju teme vezane za pitanja od interesa za građane u lokalnim zajednicama, kao što izostaju i debate i sučeljavanja kandidata da daju odgovor na ta pitanja“, zaključuje Puhalo.

————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Čitajte još: 

INSTITUCIONALNO VELIČANJE ZLOČINA(CA): Učenici 9. razreda u RS o Mladiću i Karadžiću učiće kao o ratnim herojima

BOGATSTVO NA PUTOVANJA: Predsjedništvo BiH za godinu potrošiće oko 900.000 KM na avionske letove

———————————————————————————————————————————————————————————————————————–

Preuzimanje tekstova Valtera je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora te postavljanje linka ka izvornom tekstu na http://www.valterportal.ba

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor

Gordana KATANA

Gordana Katana je bosanskohercegovačka novinarka i građanska aktivistica. Tokom karijere izvještavala za više bh. i inostranih medija: Oslobođenje, BHT, BIRN, VOA, RFERL, IWPR, Anadolu Agency, Reuters, Inforadar.

Gordana KATANA

Gordana Katana je bosanskohercegovačka novinarka i građanska aktivistica. Tokom karijere izvještavala za više bh. i inostranih medija: Oslobođenje, BHT, BIRN, VOA, RFERL, IWPR, Anadolu Agency, Reuters, Inforadar.