VLADA SAVE MINIĆA NEMA LEGALITET: Čeka li Republiku Srpsku pravni haos?

Nova Vlada suprotna je Ustavu RS zbog toga što taj ustav propisuje da kandidata za novog premijera može predložiti samo lice koje je predsjednik Republike u trenutku kada daje taj prijedlog, što podrazumijeva da isto lice mora biti predsjednik Republike i u trenutku skupštinske rasprave i donošenja odluke o izboru nove vlade na osnovu tog prijedloga. Milorad Dodik nije predsjednik Republike od 12.6.2025. godine, kaže Blagojević

Foto: Dejan Rakita/Pixsell, TASS/Sipa USA

Nova Vlada Republike Srpske na čelu sa Savom Minićem zvanično je preuzela dužnost prije dva dana, 9. septembra. Izabrana je u Narodnoj skupštini Republike Srpske i objavljena u Službenom glasniku.

Na prvi pogled, svi formalni uslovi su ispunjeni, Skupština je glasala, Vlada je konstituisana i započela je rad. Međutim, pitanje njenog legaliteta odnosno da li je zaista formirana u skladu s Ustavom i zakonom i dalje visi u vazduhu.

Savo Minić, kojeg je za mandatara predložio Milorad Dodik, u kabinetu premijera dužnost je preuzeo od Radovana Viškovića. Nova Vlada održala je konstitutivnu sjednicu.

KAKO SE PREDLAŽE MANDATAR

Ustav Republike Srpske jasno propisuje da predsjednik Republike imenuje mandatara za sastav Vlade. U ovom slučaju, mandat za formiranje nove Vlade dao je Milorad Dodik. To bi u normalnim okolnostima bila rutinska procedura, ali problem je u tome što je status Dodika kao predsjednika Republike Srpske u trenutku davanja mandata bio ozbiljno doveden u pitanje. Odnosno pitanje je da li je u čitavoj priči išta sporno s obzirom da je Milorad Dodik bez mandata predsjednika Republike Srpske ostao mnogo prije nego što je Savu Minića imenovao za mandatara za sastav nove Vlade.

Minić: Novi premijer RS nema legalitet (Photo: Dejan Rakita/PIXSELL)

Nadležne institucije na nivou BiH, prije svega Centralna izborna komisija (CIK) i Sud BiH, utvrdile su da Dodik nakon pravosnažne presude i izrečene zabrane obavljanja funkcije više nema legitimitet da vrši dužnost predsjednika RS. Kako je to tumačenje pravno obavezujuće, Dodik nije imao ovlašćenje da imenuje mandatara.

Nova vlada Republike Srpske sa ustavnog aspekta nije vlada nego je tzv. vlada, jer je suprotna Ustavu RS i Ustavu BiH, objašnjava za Valter profesor ustavnog prava iz Banjaluke Milan Blagojević.

“Suprotna je Ustavu RS zbog toga što taj ustav propisuje da kandidata za novog premijera može predložiti samo lice koje je predsjednik Republike u trenutku kada daje taj prijedlog, što podrazumijeva da isto lice mora biti predsjednik Republike i u trenutku skupštinske rasprave i donošenja odluke o izboru nove vlade na osnovu tog prijedloga. Milorad Dodik nije predsjednik Republike od 12.6.2025. godine, jer mu je tog dana po sili Izbornog zakona BiH prestao mandat predsjednika, pošto je tog dana postala pravosnažna osuđujuća krivična presuda žalbenog vijeća Suda BiH kojom mu je izrečena mjera zabrane obavljanja funkcije predsjednika Republike u trajanju od šest godina. Zbog toga je odluka NS RS o izboru tzv. nove vlade suprotna i članu 1. Ustava BiH, tj. principu vladavine prava propisanom tim članom, a koji princip se krši ako se sprečava izvršenje pravosnažne sudske presude, što je inače učinila NS RS time što je prihvatila prijedlog Milorada Dodika o novom premijeru RS, iako je pravosnažnom osuđujućom presudom Suda BiH od 12.6. ove godine Dodiku zabranjeno da u narednih šest godina obavlja funkciju predsjednika Republike”, kaže Blagojević.

Blagojević: Odluka NS RS o izboru tzv. nove vlade suprotna je Ustavu RS ali i članu 1. Ustava BiH, tj. principu vladavine prava

Tvrdnje koje dolaze iz Dodikovog okruženja i medija bliskih vlastima da je Dodik imao mandat da predloži mandatara jer mu je presuda dostavljena nekoliko dana nakon što je on imenovao Minića za mandatara ne piju vodu, kaže Blagojević.

“Članom 1.10. Izbornog zakona BiH je propisano da bilo kojem izabranom zvaničniku mandat prestaje danom pravosnažnosti presude kojom je osuđen na kaznu zatvora u trajanju od šest mjeseci, ili u dužem trajanju, kao i danom pravosnažnosti presude kojom mu je izrečena mjera zabrane obavljanja funkcije. S obzirom na ovakvu zakonsku normu, za prestanak funkcije nije važno kada je pravosnažna osuđujuća presuda dostavljena Miloradu Dodiku, već je jedino bitan dan njene pravosnažnosti. A to je 12.6.2025. godine i tada je, dakle, po sili Izbornog zakona BiH prestao mandat predsjednika Republike Miloradu Dodiku”, navodi ovaj profesor ustavnog prava.

Isto smatra i profesor ustavnog prava iz Sarajeva Šukrija Bakšić. On navodi da je i pravnim laicima jasno da se u ovom slučaju radi o nelegalnoj vladi. Bakšić, takođe, navodi da način imanovanja ove vlade prije svega krši Ustav Republike Srpske.

FORMALNE PROCEDURE I OSPORAVANJA

Sva dalja odgovornost nakon što je Dodik predložio mandatara leži na rukovodstvu NSRS, jer je ono prihvatilo nelegalan prijedlog i stavilo ga u proceduru, kaže Bakšić. I on napominje da vrijeme kada je presuda uručena Dodiku nema nikakve veze sa momentom od kada mu prestaje mandat.

“Pravna istina je da je to onog momenta kada je donesena presuda. Sa danom pravosnažnosti presude. Priče oko toga kada je Sud poslao i kada je on dobio presudu – to su tehničke stvari. Jako je teško odrediti kada je određena osoba dobila određeno rješenje i tu su moguće manipulacije. Ako vam nije u interesu da dobijete neki papir – vi ćete izbjegavati da ga dobijete. Zato se generalno u pravu smatra da to stupa na snagu danom pravosnažnosti odluke”, jasan je Bakšić.

Bakšić: Sva dalja odgovornost nakon što je Dodik predložio mandatara leži na rukovodstvu NSRS, jer je ono prihvatilo nelegalan prijedlog i stavilo ga u proceduru

Savo Minić i njegovi ministri brane se tvrdnjom da je procedura ispoštovana. Vlada je izabrana većinom u parlamentu, objavljena u Službenom glasniku i faktički funkcioniše. Minić naglašava da će “svaki sud potvrditi” legalnost novog kabineta. Njegov kabinet, upravo zbog navedenih stvari, ima legitimitet smatra banjalučki advokat Aleksandar Jokić.

“Legalitet je sporan, i to će na kraju biti političko, a ne pravno pitanje”, kaže kratko Jokić.

Međutim, Klub Bošnjaka u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH već je podnio apelaciju Ustavnom sudu BiH, tvrdeći da je sam proces imenovanja mandatara bio protuustavan jer ga je pokrenula osoba koja nije imala pravo na to. Time se otvara mogućnost da cijela Vlada bude proglašena nelegalnom, bez obzira na to što trenutno obavlja funkciju. Apelaciju sa zahtjevom za ocjenom usklađenosti odluka NSRS sa Ustavom BiH podnijeli su i poslanici trojke u Predstavničkom domu Parlamenta BiH.

“Oni rade svoj posao, mi radimo svoj posao. Mi smo završili dio koji se odnosi na Republiku Srpsku, vidjeli ste da je to prošlo onako kako sam vam rekao. Sad vam sa ovog mjesta kažem da će i ta njihova apelacija proći kada je u pitanju Vlada RS kako treba. Ne želim se time baviti, oni i dio opozicionih medija pričaju svoju priču, mi pričamo svoju i idemo raditi”, rekao je Savo Minić nakon preuzimanja dužnosti predsjednika Vlade, a komentarišući podnošenje apelacija Ustavnom sudu BiH.

Kada su u pitanju legalitet I legitimitet ovdje treba razlikovati dva pojma. Legalitet znači formalnu usklađenost s ustavom i zakonima. Legitimitet predstavlja političku i društvenu podršku.

Nova Vlada, makar i privremeno, uživa legitimitet većine u Narodnoj skupštini Republike Srpske i djeluje kao izvršni organ vlasti. Međutim, njen legalitet je ozbiljno poljuljan jer se zasniva na aktu Milorada Dodika čiji je pravni status osporen. Za Minićevu Vladu glasalo je pedeset poslanika vladajuće koalicije. Opozicioni poslanici nisu prisustvovali glasanju.

Ukoliko Ustavni sud BiH potvrdi da Dodik nije imao ovlašćenja, to znači da je procedura imenovanja mandatara bila ništavna i da je cijela Vlada Save Minića bez legaliteta. U tom slučaju Republika Srpska bi se suočila sa pravnim vakuumom i mogućnošću da se proces formiranja izvršne vlasti mora ponoviti. To Republiku Srpsku sasvim sigurno uvodi u pravni haos jer će sve odluke koje nova Vlada donese biti proglašene neustavnim.  

KAKO ĆE NOVI MINISTRI UČESTVOVATI U RADU INSTITUCIJA BIH

Već sada se postavlja pitanje na koji način će novi ministri učestvovati u radu državnih institucija koje funkcionišu na način da su sastavljene od entitetskih premijera ili ministara.

Aleksandar Trifunović, novinar i urednik portal Buka, kaže da je izvjesno da će najveću štetu zbog protivpravnih i protivustavnih igara Milorada Dodika da trpi Republika Srpska i njeno stanovništvo.

Trifunović: Dodik se ponaša upravo tako da je Republika Srpska mjesto gdje je nezakonje legalizovano, što najveću štetu čini samom stanovništvu

“Dodik je već demolirao pravni sistem u RS i očigledno je da smatra i on a i svi stručnjaci i institucije koji ćute i koji nisu ništa do sada komentarisali da smatraju da je sve to normalno i moguće. Ja mislim da nije i da će se kada se bude analizirala ova situacija to upravo biti tako i predstavljeno, kao jedan bespravni čin moćnog čovjeka koji i dalje misli da drži sva prava u Republici Srpskoj i ponaša se upravo tako da je Republika Srpska mjesto gdje je nezakonje legalizovano. Što najveću štetu čini samom stanovništvu, slabijem dijelu ove populacije, a nisam više siguran ni koliko ide ovom poretku u korist ovakvo njegovo ponašanje”, kaže Trifunović.

Politički analitičar i aktivista Stefan Blagić vjeruje da mnoge stvari i u slučaju formiranja nove Vlade Milorad Dodik radi svjesno, da je svjestan nelegalnosti odluka i izvjesnih posljednica, ali da je na to spreman, kao i da će ih pokušati politički iskoristiti.

“Vlast u Republici Srpskoj (još uvijek) ima legitimitet, ali nema legalitet. Međutim, vlast ne može biti vlast bez oboje, i jasno je da će Ustavni sud BiH odbaciti takvu vladu. Međutim, upravo to je ono što je Dodiku i cilj, jer će onda svom biračkom tijelu prodavati priču kako ‘oni iz Sarajeva ne daju da Srpska ima i predsjednika i vladu’, itd. U prevodu, za njega je to idealna politička kampanja zahvaljujući kojoj će dobiti političke poene kod nepismenih i neupućenih birača koji su većina u Republici Srpskoj i na taj način se nada da će svojim partijskim kolegama obezbijediti još jedan mandat. Čak ne isključujem mogućnost da bi tu vrstu krize mogao da prolongira i do opštih izbora 2026. gdje bi, plivajući na priči o ugroženost srpskog naroda, homogenizovao svoje biračko tijelo”, analizira aktuelnu situaciju oko izbora nove Vlade Stefan Blagić.

Blagić: Dodiku je upravo cilj da svom biračkom tijelu prodaje priču kako “oni iz Sarajeva ne daju da Srpska ima i predsjednika i vladu”

Zvanično novu “presudu” u cijelom slučaju daće Ustavni sud Bosne i Hercegovine kada bude odlučivao o podnesenim apelacijama. Do tada, a možda i nakon toga, institucije u Republici Srpskoj ponašaće se kao da je Vlada premijera Save Minića izabrana u skladu sa svim propisima.

Te institucije svakako Milorada Dodika i dalje doživljavaju kao predsjednika Republike bez obzira na pravosnažnu presudu. Ustavni sud BiH je već donio privremenu mjeru kojom je van snage stavio zaključke 6,7 i 8 usvojene u Narodnoj skupštini Republike Srpske, a kojima se Dodik i dalje tretira kao predsjednik i odbacuje mogućnost prijevremenih izbora na teritoriji Republike Srpske.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Pročitajte još: 

STANIVUKOVIĆEVO “STABLO KORUPCIJE” OTEŽALO OD TENDERA: Još tri miliona maraka za firmu blisku SNSD-u

NAKON ŠTO MU JE PONIŠTENA FAKULTETSKA DIPLOMA: Tužilaštvo KS formiralo predmet protiv Irfana Čengića

—————————————————————————————————————————————————————————————————————-

Preuzimanje tekstova Valtera je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora te postavljanje linka ka izvornom tekstu na http://www.valterportal.ba

—————————————————————————————————————————————————————————————————————-

CERTIFIKAT JOURNALISM TRUST INITIATIVE

Valterportal je nosilac certifikata Inicijative novinarskog povjerenja (Journalism Trust Initiative/JTI), koja definira poštivanje i primjenu etičkih standarda i međunarodnih standarda pouzdanosti. JTI je mehanizam pouzdanosti zasnovan na ISO standardu koji je na inicijativu Reportera bez granica (RSF) razvio panel od 130 međunarodnih stručnjaka pod okriljem Evropskog odbora za standardizaciju (CEN). Nezavisna revizorska kuća Deloitte je certificirala Valterportal prema programu JTI i CWA 17493:2019.

—————————————————————————————————————————————————————————————————————-

PODRŽITE NAS – jer mi istražujemo za vas!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Autor

Vladimir KOVAČEVIĆ

Vladimir Kovačević je dugogodišnji banjalučki novinar. U dvadesetogodišnjoj novinarskoj karijeri radio je kao TV reporter i online novinar na više portala. Živi i radi u Banjaluci.

Vladimir KOVAČEVIĆ

Vladimir Kovačević je dugogodišnji banjalučki novinar. U dvadesetogodišnjoj novinarskoj karijeri radio je kao TV reporter i online novinar na više portala. Živi i radi u Banjaluci.